SOSIAALIPALVELUJEN OMAVALVONTASUUNNITELMA

SISÄLTÖ

1 PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT ................................................... 2

2 TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET ..................................... 3

3 RISKIEN JA EPÄKOHTIEN TUNNISTAMINEN JA KORJAAVAT TOIMENPITEET ............... 4

4 OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN ................................................. 7

5 ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET .............................................................. 7

6 PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA ........................................................ 12

7 ASIAKASTURVALLISUUS ........................................................................ 14

8 ASIAKAS- JA POTILASTIETOJEN KÄSITTELY JA KIRJAAMINEN ............................. 17

9 YHTEENVETO KEHITTÄMISSUUNNITELMASTA ............................................... 17

10 OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA ................................................ 18

11 HUOMIOT EPÄKOHDISTA ...................................................................... 19


1 PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT

Palveluntuottaja

Nimi: Perhekoti Pienet Askeleet Oy Y-tunnus 3161260–8

Kunta: Kouvola

Hyvinvointialue: Kymenlaakson hyvinvointialue

Toimintayksikkö: Perhekoti Pienet Askeleet Oy

Kytöahontie 13

45720 Kuusankoski

Sijaintikunta: Kouvola

Palvelumuoto; asiakasryhmä, jolle palvelua tuotetaan; asiakaspaikkamäärä

Yksityinen sosiaalipalveluala, lastensuojelun sijaishuoltopalvelut 0–18-vuotiaille lapsille

Esihenkilö Anne Miettinen, Vastuuvanhempi Merja Miettinen

Puhelin 044 5196907 Sähköposti koti@perhekotipienetaskeleet.fi

Toimintalupatiedot

Aluehallintoviraston/Valviran luvan myöntämisajankohta: 28.1.2021 (4-paikkainen yksikkö) → muutoslupa 6.9.2021 (5-paikkainen yksikkö) → muutoslupa 2.9.2024 (Perhekoti-vanhemman muutos, 4-paikkainen yksikkö)

Palvelu, johon lupa on myönnetty: Ammatillinen perhekoti yksityistaloudessa

Ilmoituksenvarainen toiminta (yksityiset sosiaalipalvelut)

Rekisteröintipäätöksen ajankohta: 2021

Palvelukokonaisuudesta vastaava palveluntuottaja vastaa alihankintana tuotettujen palvelujen laadusta.

Miten palveluntuottaja varmistaa ostopalvelujen laadun ja asiakasturvallisuuden?

-

Onko alihankintana tuottavilta palveluntuottajilta vaadittu omavalvontasuunnitelmaa?


Kyllä Ei


2 TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET

Toiminta-ajatus

Perhekotimme toiminta-ajatuksena on tarjota huostaanotetuille lapsille turvallista ja rauhaisaa arkea virikkeitä tarjoavassa kasvuympäristössä, että lapsilla on mahdollisuus tasapainoiseen ja monipuoliseen kehitykseen. Lapset osallistuvat arkisiin askareisiin ikä-tasonsa mukaan. Säännöllinen arkirytmi tarjoaa turvallisen ja vakaan kasvuympäristön perhekotimme lapsille. Vahvuutenamme erityistarpeiden huomiointi. Huomioimme mielenkiinnon kohteet ja aikuinen on läsnä arkisissa puuhissa ja harrasteissa. Yhteistyö sukulaisten ja vanhempien kanssa on meille tärkeää, mutta myös lapsen ja nuoren itsetunnon ja identiteetin vahvistumiselle. Arkeemme kuuluu moniammatillinen yhteistyö eri toimijoiden kanssa mm. päiväkoti, koulu, terveydenhuolto ja terapiapalvelut.

Toimintaamme keskeisesti ohjaavat lait:

-Lastensuojelulaki (417/2007)

-Laki yksityisistä sosiaalipalveluista (922/2011)

-Sosiaalihuoltolaki (1301/2014)

-Perhehoitolaki (263/2015)

Arvot ja toimintaperiaatteet

Hyvinvointialueemme mukaiset arvot ihmisläheisyys, osallistaminen, luotettavuus ja uudistuminen näkyvät myös meillä.

Ihmisläheisyys on meille tärkeä arvo, meille on helppo tulla. Osallistaminen tapahtuu suhteessa lapsiin jokapäiväisessä toiminnassa, mutta myös perhe-kotipalavereissa ja keskusteluissa lapsen lähipiirin ja omaisten kanssa. Luotettavuus ja laatu mitataan arjen työssä ja ratkaisuissa, mutta myös palaut-teen pyytäminen ja vastaanottaminen on meille tärkeää. Uudistumme ja olemme kehittämiskykyisiä ja kehittyminen on meille tärkeä arvo.

Toinen toisensa kunnioittaminen jokaisessa kohtaamisessa. Hyväksyä ja kohdella toisi-amme kunnioittavasti.

Rehellisyys ja avoimuus

Tasa-arvoisuus ja jokaisen lapsen yksilöllinen hoito ja kasvatus hänen tarpeidensa mukaisesti

Johdonmukaisuus ja tavoitteellisuus arjen kasvatustyössä

Moniammatillisen yhteistyön tekeminen lapsen tarpeiden mukaisesti, jotta jokainen lapsi saa kaiken tarvitsemansa hoidon ja avun, kasvaakseen ja kehittyäkseen kohti aikuisuutta.

Toimintamme perustuu arvojemme mukaiseen, pitkäjänteiseen työhön.


 3 RISKIEN JA EPÄKOHTIEN TUNNISTAMINEN JA KORJAAVAT TOIMENPITEET

Riskien tunnistaminen

Perhekodissamme tunnistetaan sen eri osa-alueisiin kohdistuvat riskit ja mahdollisiin epäkohtiin puututaan asiaan kuuluvalla vakavuudella ja tarpeelliset muutostoimet tehdään viivyttelemättä. Perhekodissa työskentelevät ovat kaikki ilmoitusvelvollisia, jos huomaavat minkäänlaisia epäkohtia, epäkohdat myös kirjataan välittömästi sille vara-tulle lomakkeelle. Nopea ja perusteellinen tiedonsiirto on avainasemassa myös riskien minimoimisessa. Tiedonsiirtoa tehdään puhelimitse, viesteillä ja Nappulan kautta aina yksityisyyden suoja huomioiden.

Tiloihin liittyvät riskit

Toimitilojen riskit tunnistetaan ja minimoidaan ennakoinnilla ja tähän liittyvällä ohjeistuksella. Pelastussuunnitelmassa on tuotu esiin tiloihin liittyviä ohjeistuksia tarkemmin, että ne vastaavat asianmukaisuudellaan turvallista toimintaa. Myös kriisitilanteisiin varautuminen on yksikön pelastussuunnitelmassa kuvattua. Arviointia tehdään päivittäisessä toiminnassa.

Lapset ja heidän verkostonsa

Lapsiin liittyvät riskit tiedostetaan perhekodin toiminnassa. Lapset voivat käyttäytymisellään aiheuttaa vahinkoa esineille tai henkilöstölle. Myös lapsen lähiverkosto voi aiheuttaa jossain tapauksissa uhkaavia tilanteita tai turvallisuusriskin.

Perhekotivanhempi ja työntekijät

Perhekodissa työskentelevät voivat omalla toiminnallaan aiheuttaa tietoista tai tiedostamatonta vahinkoa perhekodin toiminnalle. Yksikössä on voimassa oleva toiminnan vastuuvakuutus. Työntekijän sairastuessa tai tapaturman sattuessa yksikössä on varauduttu niin, että tarvittaessa käytettäviä sijaisia on useita. Perhekotivanhemman sairauden varalle yksikkö on varautunut niin, että esihenkilö on kykenevä toimimaan tapauksen sattuessa. Sairauksien varalle yksikössä on vakuutettu työntekijät ja yrittäjä tapaturmien ja sairauksien varalle.

Toiminnan taloudesta johtuvat riskit

Perhekodilla on ajantasainen kirjanpito sekä asianmukaiset tilinpäätösasiakirjat sekä tilintarkastukset. Kirjanpidon hoitaa kokenut tilitoimisto, jolla on alan kokemus ja tieto-taito. Taloushallinto hoidetaan sähköisessä Fennoa-järjestelmässä.

Tietosuojariskit

Perhekoti on tietoinen voimassa olevan tietosuojalain sisällöstä. Kaikki asiakaskohtainen dokumentointi tehdään sähköiseen Nappula-järjestelmään. Asiakastiedot säilytetään turvallisesti lukitussa huoneessa lukitussa kaapissa.

Ulkoiset uhkakuvat

Perhekoti on tietoinen ulkoisten uhkakuvien mahdollisuudesta. Lainsäädäntö tai vallalla olevan arvomaailman vaikutukset yksikön toimintaan tiedostetaan ja niihin varaudutaan.

Miten asiakkaat ja omaiset tuovat esille havaitsemansa epäkohdat, laatupoikkeamat ja riski?

Perhekodilla pyritään avoimeen keskusteluun ja kaikkia osapuolia kannustetaan palaut-teen antoon ja kertomaan havaitsemistaan epäkohdista. Lapsille on tallennettu omiin puhelimiinsa lapselle nimetyn sosiaalityöntekijän numero. Huoltajille kerrotaan heidän oikeuksistaan ja kerrotaan toimintaa valvovat tahot, mihin voivat olla halutessaan yhteydessä (sosiaaliasiamiehet, sosiaalityöntekijät, aluehallintovirasto, Valvira, EOA). Asiakkaat ja omaiset voivat tuoda havaitsemansa epäkohdat ja laatupoikkeamat esiin suullisesti, puhelimitse, sähköpostitse tai palavereissa. Perhekoti tekee kerran vuodessa asiakaskyselyn toiminnan kehittämiseksi ja palautteen saamiseksi.

Riskien ja esille tulleiden epäkohtien käsitteleminen

Haittatapahtumat ja läheltä piti-tilanteet käsitellään välittömästi asianosaisten kanssa ja huomioidaan lasten ikä- ja kehitystaso asian selvittelyssä. Lasta koskevat kirjaukset kirjataan Nappulaan. Huomiot epäkohdista kirjataan omavalvontasuunnitelman liitteenä olevaan epäkohtailmoitukseen, joka varmistaa epäkohtien käsittelyn ja niiden kirjaamisen.

Selvittämään syyn tilanteen syntymiselle, mistä ja miksi epäkohta syntyi, jotta vastaa-vanlaisia tilanteita ei pääse enää syntymään. Myös perhepalavereissa käsitellään tällaisetkin asiat avoimesti ja turvallisessa ilmapiirissä. Perhekodin vanhemmat ja työntekijät käyvät riskitilanteet keskenään läpi ja niistä kirjataan perhekodin pelastussuunnitelma-kansioon ohjeistukset.

Perhekodin vastuuvanhempi ja perhekodista vastaava yrittäjä omaavat kyvyn oppia ris-keistä ja he ovat myös tässä asiassa sitoutuneita perhekodin toimintaan ja noudattavat sovittuja toimintatapoja.

Henkilökunta

Henkilökuntaa perhekodilla on perhekodin vastuuvanhempi, sekä kokoaikaisena työskentelevä perhekodin yrittäjä sekä kaksi luottotyöntekijää. Väliaikaisesti tarvittaessa muu-toinkin toimii 0-sopimuksella olevia lapsille tuttuja aikuisia. Osalla lapsilla on pitkäaikainen lomaperhe, "varamummola", joka on ollut heillä jo lähes 10 vuoden ajan. Väliaikaisille työntekijöille riskeistä myös tiedotetaan ja myös he ovat sitoutuneita perehtymään ohjeistukseen perhekodin kansioista. Perhekodissa työskentelevien aikuisten kesken on riskeihin liittyen käyty keskustelua ja tehty riskikartoitusta. Kaikki ovat olleet mukana laatimassa ohjeistusta.

Korjaavat toimenpiteet

Tiedotus riskitilanteista ja korjaavista toimenpiteistä eri tahoille tarpeen ja ohjeistuksen mukaan. Tiedottaminen tapahtuu puhelimitse tai sähköpostitse. Havaitut epäkohdat korjataan viipymättä. Kirjaaminen ja seuranta huomiot epäkohdista lomakkeelle, joka löytyy henkilökunnan perehdytys kansiosta.

Korjaavien toimenpiteiden toimeenpano

Korjaavista toimenpiteistä ja muutoksista työskentelyssä tiedotetaan henkilökuntaa ja asianosaisia viipymättä suullisesti, kirjallisesti, palavereissa ja koulutuksissa.


4 OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN

Omavalvonnan suunnittelusta vastaava henkilö tai henkilöt

Ketkä ovat osallistuneet omavalvonnan suunnitteluun?

Anne Miettinen, Merja Miettinen

Kuka vastaa omavalvonnan suunnittelusta ja seurannasta (nimi ja yhteystiedot)

Anne Miettinen, Merja Miettinen 044 5196907, koti@perhekotipienetaskeleet.fi

Omavalvontasuunnitelman seuranta

Omavalvontasuunnitelman toteutumista seurataan aktiivisesti. Lasten, sosiaalityöntekijöiden, sekä muiden yhteistyötahojen kanssa käydyt keskustelut ja heiltä saatu palaute auttavat meitä kehittämään perhekodin toimintaa vastaamaan lasten tarpeita mahdollisimman hyvin. Perhekodin arjen toimet laaditaan asiakkaiden tarpeiden mukaan, jolloin asiakkaiden vaihtuessa myös malli- ja toimintamuodot usein muuttuvat. Tämä suunnitelma on laadittu vastaamaan tämänhetkistä tarvetta. Perhekodin toimintasuunnitelma tarkistetaan ja päivitetään tarpeen mukaan, kuitenkin vähintään neljän kuukauden välein. Omavalvontasuunnitelmaa päivitetään aina, kun toiminnassa tapahtuu muutoksia.

Omavalvontasuunnitelman julkisuus

Yksikön omavalvontasuunnitelma on nähtävillä perhekodin kotisivuilla www.perhekoti-pienetaskeleet.fi sekä paperiversiona perhekodilla olohuoneessa näkyvillä.


5 ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET

Palvelutarpeen arviointi

Hoidon ja palvelun tarve arvioidaan yhdessä lapsen, vanhempien, sosiaalityöntekijän sekä lapsen verkostossa toimivien yhteistyötahojen kanssa asiakassuunnitelmapalavereissa tai muissa vastaavissa hoitoneuvotteluissa, joissa hoidon tarvetta arvioidaan.

Lisäksi perhekodissa on käytössä lasta osallistava hoito- ja kasvatussuunnitelma, joka mahdollistaa tavoitteiden, keinojen ja palveluiden arvioimisen arjen käytännön tasolla.

Vuosittainen asiakaskyselyn laadinta tukee palvelun laadun arviointia.

Toiveena on, että asiakas ja hänen läheisensä ovat mukana aktiivisesti palvelutarpeen arvioinnin ja asiakassuunnitelman laadinnassa, jolloin läheisten näkemykset kuullaan ja huomioidaan.

Hoito- ja kasvatussuunnitelma

Perhekodissamme on käytössä lasta osallistava hoito- ja kasvatussuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on kuvata yksilökohtaisesti, kuinka perhekodissa lapsen tarpeisiin vastataan, eli asiakassuunnitelman tavoitteet konkretisoidaan perhekodin arkeen yhdessä lapsen ja läheistensä kanssa. Suunnitelman tarkoituksena on turvata lapselle laadukas hänen tarpeitaan vastaava hoito ja kasvatus.

Lapsen osallisuuden toteutumiseen on kiinnitetty suunnitelmassa erityistä huomiota, sillä osallistavan hoito- ja kasvatussuunnitelman keskiössä nähtävä lapsi ja hänen eheytymisensä pienin askelin tuo hänelle hyvinvointia joka elämän osa-alueella. Osallisuus suunnitelman teossa tarjoaa lapselle kokemuksen, että hän tulee kuulluksi. Parhaimmillaan osallisuus motivoi lasta sitoutumaan omien tavoitteiden saavuttamiseksi, lisää lapsen elämänhalua ja -hallintaa, sekä vahvistaa lapsen minäkuvaa ja itsetuntoa.

Lapsen osallisuuteen suunnitelman teossa vaikuttaa hänen ikänsä, mielenkiinnon kohteet, voimavarat ja persoonalliset tekijät. Nämä edellä mainitut huomioiden valitaan ne keinot ja välineet, joiden avulla suunnitelmaa työstetään yhdessä. Näitä keinoja voi mm. olla keskustelu, kuvia avuksi käyttäen, yhdessä viikkokalenteria työstäen ja tavoitetau-lukkoa suunnitellen. Apuna voi olla piirtäminen, valokuvaus, maalaaminen tai muu lapsen mielenkiinnon kohde. Suunnitelma päivitetään syksyllä ja keväällä, noin puolivuosittain. Hoito- ja kasvatusprosessiin liittyvistä asioista raportoidaan sosiaalitoimelle ja lapsen huoltajille/vanhemmille säännöllisesti. Nämä yksilölliset suunnitelmat löytyvät lasten henkilökohtaisista kansioista ja nappulasta.

Miten varmistetaan, että asiakas saa riittävästi tietoa eri vaihtoehdoista ja miten asiakaan näkemys tulee kuulluksi?

Lapsen osallisuudessa huomioidaan hänen ikä- ja kehitystasonsa. Nämä huomioiden lapsi osallistuu kaikkeen itseensä kohdistuvaan suunnitteluun ja päätöksentekoon. Keskustelun tukena tarpeen vaatiessa apuvälineet (kuvakortit, selkokieliset tekstit yms.)

Miten varmistetaan, että henkilökunta tuntee hoito- ja palvelusuunnitelman sisällön ja toimii sen mukaisesti?

Henkilökunta osallistuu mahdollisuuksien mukaan hoito- ja palvelusuunnitelman laadintaan. Jos osallistuminen laadintaan ei ole mahdollista, henkilökunta ohjeistetaan tutus-tumaan suunnitelman sisältöön.

Asiakkaan kohtelu

Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen

Perhekodissamme lapsia/nuoria kannustetaan keskusteluun ja omien toiveiden esille tuomiseen. Jokainen on oma yksilönsä ja häntä kohdellaan omien tarpeidensa mukaisesti. Perheenjäsenet osallistuvat mukaan yhteiseen tekemiseen, kuten retkiin ja loma-matkoihin, aina suunnittelusta alkaen. Lapset saavat hoidon ja koulunkäynnin ohella valita mieleisensä harrastustoiminnan, sekä muun vapaa-ajan tekemisensä. Jokaisella lapsella on mahdollisuus kokeilla erilaisia harrastuksia ja sitä kautta löytää itselleen mieluinen harrastus.

Lapset saavat sovitusti tuoda kavereita perhekodille kylään ja myös sovitusti vierailla kavereiden luona kylässä. Lapsilla on omat huoneet ja kouluikäisestä lähtien oma puhelin, johon on tallennettu itselle tärkeitä yhteystietoja, jolloin lapsi voi suoraan olla yhteydessä hänelle merkityksellisiin ihmisiin.

Mistä itsemääräämisoikeuden rajoittamista ja vahvistamista koskevia periaatteita yksikössä on sovittu ja ohjeistettu?

Perhekodissa ei käytetä rajoittamistoimenpiteitä. Perhekodissa lapsen ja nuoren ase-maan ja oikeuksiin kiinnitetään erityistä huomiota. Lapsen ja nuoren mielipiteet ja toiveet hoito- ja kasvatussuunnitelmaa laatiessa, perhekodin arjessa, sääntöjä laatiessa, sekä perhekodin toiminnan sisällössä huomioidaan ja lapsi osallistetaan mukaan toiminnan suunnitteluun ja laatimiseen. Tällöin lapselle ja nuorelle tulee kokemus, että hän on osa perhekoti yhteisöä ja hän tulee kuulluksi omassa arjessaan.

Mitä rajoittavia välineitä yksikössä käytetään?

Ei ole käytössä rajoittavia välineitä.

Lastensuojelun sijaishuollon yksilöille on säädetty velvollisuus laatia yksikölle yleinen hyvää kohtelua koskeva suunnitelma osana omavalvontasuunnitelmaa. Sen laatimisessa ja tarkistamisessa on kuultava perhekotiin sijoitettuja lapsia ja heille on annettava mahdollisuus osallistua suunnitelman tekemiseen ja se tulee käydä läpi yhdessä lasten kanssa. Suunnitelma on erillinen asiakirja, joka tulee sijoittaa kaikkien nähtäville. Suunnitelma tulee lähettää tiedoksi lapsen sijoituksesta vastaavalle kunnalle ja lasten asioista vastaaville sosiaalityöntekijöille. Hyvää kohtelua koskeva suunnitelma tulee arvioida ja tarkistaa vuosittain. Suunnitelman sisällöstä on annettu yksityiskohtaiset säännökset lastensuojelulain 61 b §:ssä. Lisätietoa suunnitelmasta löytyy THL:n ylläpitämästä lastensuojelun käsikirjasta.

Laadittu pvm. 1.5.2021 Tarkistettu pvm. 10.10.2025

Asiakkaan asiallinen kohtelu

Lasta kohdellaan asianmukaisesti sekä kunnioittavasti. Jokaisen lapsen tuen tarpeisiin vastataan suunnitelmallisesti, turvallisesti ja laadukkaasti. Jokaisella lapsella on oikeus hyvään kohteluun ja hoitoon. Lapsen epäasialliseen kohteluun puututaan välittömästi asianmukaisella vakavuudella.

Miten asiakkaan ja tarvittaessa hänen omaisensa tai läheisensä kanssa käsitellään asiakkaan kokema epäasiallinen kohtelu, haittatapahtuma tai vaaratilanne?

Mahdollinen epäasiallinen kohtelu, haittatapahtuma tai vaaratilanne raportoidaan heti-miten lapsen omaisille ja sosiaalityöntekijälle. Asiaa käsitellään lisäksi ylimääräisessä asiakassuunnitelma palaverissa tarpeen niin vaatiessa.

Asiakkaan osallisuus

Asiakkaiden ja omaisten osallistuminen yksikön laadun ja omavalvonnan kehittämiseen

Palautteen kerääminen, käsittely ja hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä

Miten asiakkaat ja heidän läheisensä osallistuvat yksikön toiminnan, laadun ja omavalvonnan kehittämiseen? Miten ja miten usein asiakaspalautetta kerätään?

Palautetta otetaan vastaan päivittäin ja ideoita toiminnan kehittämiseen kannustetaan antamaan niin omaisten kuin lasten toimesta. Perhekoti teettää kirjallisen palautekyselyn lapsille sekä heidän omaisilleen kerran vuodessa.

Miten saatua palautetta hyödynnetään toiminnan kehittämisessä?

Perhekoti kehittää toimintaansa jatkuvasti ottaen huomioon saadun palautteen ja kehittämisideat.

Asiakkaan oikeusturva

Muistutuksen vastaanottaja Anne Miettinen

Sosiaaliasiamiehen yhteystiedot hyvinvointialueen mukaan:

Päijät-Häme

Laukkanen Tarja (toiminnan vastuuhenkilö)

Sosiaaliasiamies, Päijät-Hämeen alue

044 729 7989

tarja.laukkanen@phhyky.fi

https://paijatha.fi/asiointiopas/sosiaali-ja-potilasasiavastaava/

Kymenlaakson hyvinvointialue

Sosiaali- ja potilasasiavastaava

Taija Kuokkanen

Salpausselänkatu 40 A, 45100 Kouvola

Puhelinaika ma-to klo 9–12

taija.kuokkanen@kymenhva.fi

Puhelinnumero: 040 728 7313

https://kymenhva.fi/meilla-asiakkaana/sosiaaliasiavastaava-ja-potilasasiavastaava/

Länsi-Uusimaa

Riitta Finck (palvelusta vastaava)

Yhteydenottopyynnöt puhelinvastaajaan ma klo 10–12, ti, ke, to klo 9–11

Puhelinnumero: 029 151 5838

sosiaali.potilasasiavastaava@luvn.fi

https://www.luvn.fi/fi/meilla-asiakkaana/tietopyynnot-ja-muut-asiakkaan-oikeudet/so-siaali-ja-potilasasiavastaava

Kuluttajaneuvonnan yhteystiedot sekä tiedot sitä kautta saatavista palveluista

Kuluttajaneuvonnan puhelinpalvelu 09 5110 1200. Saat tietoa ja ohjeita kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä ja riitatilanteissa. https://www.kkv.fi/yhteystiedot/

Miten yksikön toimintaa koskevat muistutukset, kantelu- ja muut valvontapäätökset käsitellään ja huomioidaan toiminnan kehittämisessä?

Ne käsitellään koko perhekodin henkilöstön kesken toiminnan laadun varmistamiseksi.

Tavoiteaika muistutusten käsittelylle: Ne käsitellään annetussa määräajassa.


6 PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA

Hyvinvointia, kuntoutumista ja kasvua tukeva toiminta

Miten palvelussa edistetään asiakkaiden fyysistä, psyykkistä, kognitiivista ja sosiaalista toimintakykyä sekä osallisuutta?

Kts. ystävällisesti kohta "itsemääräämisoikeuden vahvistaminen"

Liikunta-, kulttuuri- ja harrastustoiminnan toteutuminen:

Kts. ystävällisesti kohta "itsemääräämisoikeuden vahvistaminen"

Miten asiakkaiden toimintakykyä, hyvinvointia ja kuntouttavaa toimintaa koskevien tavoitteiden toteutumista seurataan?

Lasten/nuorten tavoitteiden toteutumista seurataan säännöllisesti ja reaaliaikaisesti havainnoimalla lapsen toimintaa arjessa. Seuranta kirjataan Nappulaan päivittäisiin kirjauksiin, kuukausikoosteisiin ja palavereissa tapahtuviin kirjauksiin.

Ravitsemus

Perhekodilla valmistetaan yhdessä lasten kanssa peruskotiruokaa huomioiden lasten mahdolliset allergia tai muut erityisruokavaliot. Lasten ruokatoiveet huomioidaan ruoka-listaa suunniteltaessa. Perhekodilla on 5 ruokailua päivässä ja välipaloja tarpeen mukaan. Lasten kanssa käymme myös ravintoloissa, samalla harjoitellen toimimista perhe-kodin ulkopuolella.

Lasten/nuorten erityiset ruokavaliot ja rajoitteet otetaan huomioon lapsikohtaisesti joka aterialla. Riittävän ravinnon ja nesteen saantia sekä ravitsemuksen tasoa seurataan päivittäin joka aterialla.

Hygieniakäytännöt

Miten yksikössä seurataan yleistä hygieniatasoa ja miten varmistetaan, että asiakkaiden tarpeita vastaavat hygieniakäytännöt toteutuvat laadittujen ohjeiden ja asiakkaiden hoito- ja palvelusuunnitelmien mukaisesti?

Perhekodilla on kaksi siivouspäivää viikossa, jossa lapset osallistuvat ikätasonsa mukaisesti aikuisen kanssa siivouksiin. Lisäksi ylläpitosiivousta tehdään päivittäin. Yleisen hygieniatason seurannan vastuu on aikuisella. Lisäksi huomioidaan henkilökohtainen hygienia ja ohjataan lapsia yksilöllisesti sen toteuttamisessa (suihkut, hampaanpesut, vaatteiden vaihdot yms.)

Miten infektioiden ja tarttuvien sairauksien leviäminen ennaltaehkäistään?

Hyvällä hygienialla ja sen opastamisella myös lapsille.

Miten yksikön siivous ja pyykkihuolto on järjestetty?

Kaksi kertaa viikossa siivouspäivät + ylläpitosiivoukset, pyykinpesua päivittäin.

Terveyden- ja sairaanhoito

Miten varmistetaan asiakkaiden suunhoitoa, kiireetöntä sairaanhoitoa, kiireellistä sairaanhoitoa ja äkillistä kuolemantapausta koskevien ohjeiden noudattaminen?

Henkilökunta on perehdytetty terveyden ja hyvinvoinnin ohjeiden noudattamiseen. Henkilöstöllä voimassa oleva ensiapuvalmius.

Miten pitkäaikaissairaiden asiakkaiden terveyttä edistetään ja seurataan?

Säännölliset kontrollit hoitavan tahon kanssa sekä päivittäinen havainnointi ja seuranta ja näiden kirjaaminen.

Kuka yksikössä vastaa asiakkaiden terveyden- ja sairaanhoidosta?

Merja Miettinen

Lääkehoito

Lääkehoitosuunnitelmaa seurataan ja päivitetään vähintään kerran vuodessa ja tarpeen mukaan. Perhekodin vastuuvanhempi Merja Miettinen vastaa perhekodin lääkehoidon to-teutumisesta ja sen omavalvonnasta.

Monialainen yhteistyö

Miten yhteistyö ja tiedonkulku asiakkaan palvelukokonaisuuteen kuuluvien muiden sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajien ja eri hallinnonalojen kanssa on järjestetty?

Perhekoti pyrkii säännölliseen ja aktiiviseen yhteydenpitoon eri toimijoiden kanssa palvelun laadun varmistamiseksi.


7 ASIAKASTURVALLISUUS

Yhteistyö turvallisuudesta vastaavien viranomaisten ja toimijoiden kanssa

Miten yksikkö kehittää valmiuksiaan asiakasturvallisuuden parantamiseksi ja miten yhteistyötä tehdään muiden asiakasturvallisuudesta vastaavien viranomaiset ja toimijoiden kanssa?

Perhekodin toiminnan keskiössä on lasten ja nuorten turvallisuus, hyvinvointi ja oikeuksien kunnioittaminen. Asiakasturvallisuuden keskeiset periaatteet yksikössä ovat ennaltaehkäisy (riskien tunnistaminen), avoimuus (vaaratilanteista ja läheltä piti -tilanteista ilmoittaminen ja niiden käsittely), lasten ja nuorten osallisuus (kuuleminen heitä koskevissa asioissa kehitystasonsa mukaisesti) ja jatkuva arviointi (toimintaa arvioidaan ja kehitetään palautteen perusteella).

Yhteistyötä tehdään asiakasturvallisuuden parantamiseksi sujuvalla yhteistyöllä ja tiedonkululla. Tavoitteet ovat yhteiset ja vastuut selkeät. Asiakasturvallisuuteen liittyviä yhteistyötahoja ovat sosiaalityöntekijät, terveydenhuolto, opetus- ja varhaiskasvatuspalvelut, perhe ja läheiset, pelastus- ja turvallisuusviranomaiset sekä kolmannen sektorin toimijat mahdollisesti.

Perhekoti kehittää toimintaansa jatkuvasti ja kouluttaa henkilökuntaa tarpeen mukaan. Asiakasturvallisuutta ja yhteistyön toimivuutta arvioidaan omavalvonnan ja itsearvioinnin kautta, henkilöstöpalavereissa ja verkostotapaamisissa, asiakaspalautteen perusteella sekä poikkeamien ja vaaratilanteiden analysoinnin kautta. Tulosten perusteella tehdään tarvittavia korjaavia ja kehittäviä toimenpiteitä.

Henkilöstö

Hoito- ja hoivahenkilöstön määrä, rakenne ja riittävyys sekä sijaisten käytön periaatteet

Mikä on yksikön hoito- ja hoivahenkilöstön määrä ja rakenne?

Vastuuvanhempi (Lähihoitaja, Yhteisöpedagogi amk), Yrittäjä, kokoaikainen työntekijä (sosionomi amk), puolikasta työaikaa tekevät lähihoitaja ja sosionomi. Lisäksi tarvittaessa kutsuttavia sosionomeja.

Mitkä ovat sijaisten käytön periaatteet?

Perhekodissa työskentelee lapsille tutut aikuiset, joilla riittävä koulutus ja työkokemus.

Miten henkilöstövoimavarojen riittävyys varmistetaan?

Työnohjaus säännöllisesti. Henkilöstöä lisätään tarpeen mukaan laadun varmistamiseksi ja henkilöstön kuormituksen vähentämiseksi. Työhyvinvointi suunnitelma ja työhyvin-vointiin panostaminen.

Miten varmistetaan vastuuhenkilöiden/lähiesimiesten tehtävien organisointi siten, että lähiesimiestyöhön riittävästi aikaa?

Lähiesimies/vastuuvanhempi on saatavilla perhekodilla. Työtehtävät on jaettu vastuu-alueiden mukaan ja niihin varataan aikaa. Otetaan työntekijöitä tarpeen mukaan.

Miten varmistetaan riittävä tuki- ja avustavissa työtehtävissä työskentelevien henkilöstön määrä?

"Ylimääräiset henkilöt" ovat lisäresurssi ja työlle laatua silloin, kun on palkattu/rekrytoitu perhekodille soveltuvia henkilöitä.

Henkilöstön rekrytoinnin periaatteet

Henkilökuntaa rekrytoidaan tarvittaessa.

Miten rekrytoinnissa otetaan huomioon erityisesti asiakkaiden kodeissa ja lasten kanssa työskentelevien soveltuvuus ja luotettavuus?

Haastattelu ja koeaika, tarkistetaan rikosrekisteriote. Vaitiololupaus allekirjoitettuna. Keskustelut ja palautteet puolin ja toisin perhekodin arjessa ja arjesta.

Kuvaus henkilöstön perehdyttämisestä ja täydennyskoulutuksesta

Henkilöstö tutustuu omavalvontaan ja perehdytys tapahtuu työskentelemällä työparin kanssa aluksi. Asiakastyössä havainnot ja ajatukset puhutaan puolin ja toisin "auki". Yleiset periaatteet erityisen tuen tarpeisten lasten kanssa arjessa toimimisessa on ensisijainen asia, jotta kykenee toimimaan perhekodin arjessa.

Miten henkilökunnan täydennyskoulutus järjestetään?

Vuosittain koulutetaan tarpeen mukaan, sovitusti. Tehdään koulutussuunnitelma toiveiden ja koulutustarjonnan perusteella.

Henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus

Miten henkilökunnan velvollisuus tehdä ilmoitus asiakkaan palveluun liittyvistä epäkohdista tai niiden uhista on järjestetty ja miten epäkohtailmoitukset käsitellään sekä

tiedot siitä, miten korjaavat toimenpiteet toteutetaan yksikön omavalvonnassa (katso luku 3 Riskienhallinta).

kts. ystävällisesti kohta riskienhallinta

Toimitilat

Perhekoti on tilavassa omakotitalossa, jossa keskeisellä paikalla oleskelutilat ja keittiö. Keittiö ja olohuone eniten käytössä kuulumisten vaihdoissa ja yhteisissä ruokailuissa. Niihin tiloihin tullaan myös viettämän aikaa ja pelaamaan yhdessä lautapelejä tai katso-maan elokuvia/tallenteita. Jokaiselle lapselle oma huone, jonka saa sisustaa haluamallaan tavalla. Talossa on riittävä määrä pesutiloja ja sauna. Piha on aidattu ja pihapiirissä voi turvallisesti harrastaa ja leikkiä.

Teknologiset ratkaisut

Mitä kulunvalvontaan ja asiakkaiden omaan käyttöön tarkoitettuja teknologisia ratkaisuja yksiköllä on käytössään?

Teknologisia ratkaisuja koskien kulunvalvontaa ei ole käytössä, eikä muita teknologia ratkaisuja.

Lääkinnälliset laitteet ja apuvälineet

Miten varmistetaan asiakkaiden tarvitsemien apuvälineiden ja lääkinnällisten laitteiden hankinnan, käytön ohjauksen ja huollon asianmukainen toteutuminen?

Mikäli lapsella on käytössään lääkinnällisiä laitteita tai apuvälineitä, on niihin perehdytetty asianmukaisella tavalla ja noudatetaan niistä saatuja ohjauksia.

Miten varmistetaan, että lääkinnällisistä laitteista ja apuvälineistä tehdään asianmukaiset vaaratilanneilmoitukset?

Toimitaan ohjeiden mukaan, vaaratilanteista ilmoitetaan alla olevaan:

https://fimea.fi/laakinnalliset_laitteet/ilmoita-vaaratilanteesta

Lääkinnällisistä laitteista ja tarvikkeista vastaavan henkilön nimi ja yhteystiedot

Merja Miettinen, Perhekoti Pienet Askeleet Oy puh. 044 5196907


8 ASIAKAS- JA POTILASTIETOJEN KÄSITTELY JA KIRJAAMINEN

Asiakastyön kirjaaminen

Työntekijät perehdytetään asianmukaiseen kirjaamiseen ja Nappula-ohjelman käyttöön opastamalla.

Kirjaaminen hoidetaan viimeistään vuoron päätteeksi.

Miten varmistetaan, että toimintayksikössä noudatetaan tietosuojaan ja henkilötietojen käsittelyyn liittyvä lainsäädäntöä sekä yksikölle laadittuja ohjeita ja viranomaismääräyksiä?

Perhekodin henkilökunta opastetaan ja perehdytetään tietoturvalliseen toimintatapaan. Henkilökunta sitoutuu työsuhteessaan noudattamaan vaitiolositoumusta sekä tietoturvallista toimintatapaa.

Miten huolehditaan henkilöstön ja harjoittelijoiden henkilötietojen käsittelyyn ja tieto-turvaan liittyvästä perehdytyksestä ja täydennyskoulutuksesta?

Vastuuhenkilö ja pitkään perhekodissa työskennelleet perehdyttävät. Vastuu perehdytyksestä on perhekodin vastuuvanhemmalla ja tietosuojavastaavalla.

Tietosuojavastaavan nimi ja yhteystiedot

Anne Miettinen, 044 5196907, koti@perhekotipienetaskeleet.fi

Onko yksikölle laadittu salassa pidettävien henkilötietojen käsittelyä koskeva seloste?

Kyllä x Ei


9 YHTEENVETO KEHITTÄMISSUUNNITELMASTA

Toiminnassa todetut kehittämistarpeet


10 OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA

Omavalvontasuunnitelman hyväksyminen ja vahvistaminen

Paikka ja päiväys 12.6.2023

Allekirjoitukset

Paikka ja päiväys 10.10.2023

Allekirjoitukset

Paikka ja päiväys 5.2.2024

Allekirjoitukset

Paikka ja päiväys 12.6.2024

Allekirjoitukset

Paikka ja päiväys 30.10.2024

Allekirjoitukset

Paikka ja päiväys 15.2.2025

Allekirjoitukset

Paikka ja päiväys 20.6.2025 __________

Allekirjoitukset

Paikka ja päiväys 25.10.2025

Allekirjoitukset


11 HUOMIOT EPÄKOHDISTA

PVM milloin epäkohta on huomattu

ASIA mitä on huomattu

HENKILÖ kuka on huomannut

KÄSITTELY missä asia on käsitelty ja milloin

RATKAISU miten epäkohta on poistettu ja ratkaistu

SEURANTA kuka seurannasta vastaa ja miten sitä toteutetaan

PVM ASIA HENKILÖ KÄSITTELY RATKAISU SEURANTA